לימודים בסל שיקום: סיפורו האישי של ת' על שילובו בעולם הלימודים

שמי ת'. בן 24 ממרכז הארץ. חוויתי משבר נפשי בגיל 14, ובעקבותיו נשרתי מבית הספר התיכון ללימודים אקסטרניים שגם הם לא צלחו. אמנם סיימתי 12 שנות לימוד אך לא הצלחתי לסיים תעודת בגרות מלאה. לקראת גיל 18 פתחתי תיק בביטוח לאומי ובסל שיקום. תחילת הדרך לא הייתה טובה עבורי: בביטוח לאומי דחו אותי על הסף בגלל חוסר ניסיון תעסוקתי, ובסל שיקום לא היו בטוחים שאני מתאים, ולבסוף אישרו לי בלחץ עבודה במפעל מוגן. לאחר תקופה במפעל מוגן ובתעסוקה מעברית הרגשתי שעבודות אלו לא מתאימות לי מכיוון שרציתי משהו מאתגר יותר. חצי שנה לאחר הוועדה הראשונה, בגיל 18.5, פניתי להשכלה נתמכת של חברת נתן ושם התחלתי להשלים בגרויות, ובמקביל פניתי לתכנית משלבים של עמותת גוונים שבתוכה עושים שירות לאומי לאנשים עם מגבלה, וביניהם גם אנשים שחוו משבר נפשי במהלך חייהם.

במהלך השנתיים הבאות, מגיל 19 ועד גיל 21, עשיתי במקביל שירות לאומי והשלמת בגרויות שהיו מספקים ומהנים עבורי – צברתי חוויות חיוביות רבות, הכרתי חברים חדשים, הכרתי אנשים שאני בקשר איתם עד עצם היום הזה, ומעל הכול הצלחתי – הצלחתי ללמוד לקום בבוקר, לנהל סדר יום תקין, לרכוש מיומנויות עבודה ולימודים, ולמדתי להסתייע באנשים שמסביבי. סיימתי שנתיים שירות לאומי בהצלחה, כאשר את שנה א' עשיתי בביה"ח איכילוב ושנה ב' במשרד הבריאות, והצלחתי לסיים תעודת בגרות מלאה בממוצע 90.

במהלך השירות הלאומי נחשפתי לתכנית המכינה ללימודים על תיכוניים של חברת אשנב ומאוד רציתי להתקבל אליה. המכינה מאפשרת לאנשים עם משבר נפשי להשתלב מחדש בעולם הלימודים והעבודה. התחלתי את שלב ועדת הקבלה ובהתחלה קצת פחדתי שלא אתקבל, אך לאחר שהתקבלתי לא ידעתי את נפשי מרוב שמחה. התחלנו מפגשי הכנה למכינה שבהם פגשתי חלק מהסטודנטים שלמדו איתנו. המכינה נפתחה אחרי פסח, וכללה קורסי ליבה של מתמטיקה, אנגלית, יישומי מחשב ושני קורסים אקדמיים במדעי ההתנהגות ובשיווק, וסדנאות שיקומיות של צוות אשנב בנושאי אסטרטגיות למידה, הכנה לשוק העבודה, ניהול עצמי בלימודים ופיתוח קריירה. במהלך המכינה התחברתי יותר לסדנאות, ולא כל כך הצלחתי בקורסי הליבה, ועל אף שלא הצלחתי כמו שרציתי עברתי תהליך שבסופו למדתי על עצמי שאני לא בנוי למסגרת לימודית אינטנסיבית, ועליי לשקול מחדש את רצוני ללמוד באקדמיה – תואר אקדמי בהיסטוריה כפי שרציתי.

לאחר המכינה התחלתי את שלב ב' של גיבוש תכנית ביחד עם המלווה שלי מהמכינה, שבה לאור התוצאות מהמכינה שהראו שקשה לי לשלב מספר קורסים ביחד כדאי שאעשה קורס אחד באוניברסיטה הפתוחה לראות את מידת התאמתי ללימודים אקדמיים. במקביל עשיתי אבחון תעסוקתי ששם הוצעה לי עבודה משרדית עם משימות מובנות, וכמו כן באמת הוצע לי להתנסות בקורס אקדמי באוניברסיטה הפתוחה. עובד השיקום שלי בביטוח לאומי החליט לתת לי אפשרות להתנסות בשני קורסים אקדמיים לאבחון. התנסיתי בשני סמסטרים נפרדים, בהם ניגשתי למבחנים במועד ב', וקיבלתי ציון נכשל של 44. במקביל התחלתי לעבוד בעבודה מוגנת דרך פרויקט כלב טוב של שכולו טוב בתקווה שלאחר זמן אצא לשוק החופשי. התנסיתי גם ביציאה למגורים עצמאיים בדיור מוגן ליד ביתי, אולם לדעתי זה היה מוקדם מדי והחלטתי לחזור חזרה לבית ההורים.

לאחר הכישלון במבחנים, המלווה שלי ואני החלטנו שאני חייב לקחת תרופה להפרעת קשב וריכוז שתסייע לי להתרכז ולהתמקד יותר בלימודים ובעבודה. הבעיה הייתה נפוצה בעבר, אולם בגלל מצבי הנפשי איני יכול לקחת את התרופות הממריצות כמו ריטלין וקונצרטה בגלל שהם משפיעות לרעה על מצבי הנפשי. לאחר שיחה עם הפסיכיאטר הוחלט לתת לי תרופה שנקראת סטרטרה שאינה שייכת לתרופות הממריצות ואני יכול לקחת אותה, ואכן התרופה הזאת חוללה אצלי פלאים. חודש לאחר שלקחתי את התרופה התחלתי ללמוד בקלות יותר למבחנים, שהייתה לי הזדמנות להיבחן בהם בסמסטר העוקב עקב כך שניגשתי למועד ב', והצלחתי להוציא ציונים גבוהים יחסית של 87 ו-76 שזה שיפור אדיר. במקביל יצאתי לעבודה בשוק החופשי ואני עובד כבר 10 חודשים בחברת ביפר כמוקדן במוקד העברת הודעות, בעבודה שמאוד מתחשבים בה ומאוד גמישים איתי בסידור המשמרות לפי צרכיי.

כיום אני לומד שני קורסים נוספים באוניברסיטה הפתוחה. ביטוח לאומי עדיין לא אישר לי מימון מלא לתואר אקדמי והתנה זאת בכך שאעבור שני קורסים במהלך סמסטר אחד. אני ממשיך את הליווי הלימודי דרך אשנב במסגרת הלימודים באוניברסיטה הפתוחה ואת הליווי התעסוקתי דרך שכולו טוב במסגרת העבודה שלי בביפר, כאשר התחלתי גם להתאמן בחדר כושר ולהתאמן בחוגי כדורסל וכדורגל. אני נהנה מכל רגע בחיים שלי ואני תמיד מסתכל קדימה להמשך: אני מקווה בעתיד להתחתן ולהקים משפחה ואני שואף לקנות דירה משלי, ולשם כך אני חוסך את הכסף שאני מרוויח ומקבל מקצבת הנכות, ולא מבזבז את כולו. השמים הם הגבול מבחינתי ואני רוצה להגיע לפסגה! צעד אחר צעד ואני בע"ה אגיע.

הייתי רוצה להציע לכם מספר טיפים להצלחה בלימודים ולרכישת מקצוע חלומותיכם:

* חשוב שתמיד תלכו עם הלב שלכם אך עם זאת תקשיבו לאנשי המקצוע שמלווים אתכם בתהליך.

* במכינה ובהשכלה נתמכת עליכם להשקיע בלימודיכם, וחשוב שתדעו שאנשי המקצוע פה בשבילכם: גם המורים וגם המלווים מטרתם לסייע לכם להצליח להגיע הכי רחוק שאתם יכולים.

* חשוב לא להיות נעול על משהו מסוים, וחשוב שתבררו היטב את הדברים לפני שאתם מגיעים למטרה כדי שלא תתאכזבו.

* חשוב שלא תיבהלו מקשיים ותתקדמו לאט ובטוח אל עבר מטרותיכם, גם אם זה אומר לעשות קורס אחד בסמסטר.

אשמח לתת ייעוץ פרטני למי שרוצה על תכנית המכינה, ועל שאר תחומי השיקום מניסיוני האישי. מטעמי צנעת הפרט איני מוסר את פרטיי האישיים ברשת.