מה הוא יעשה עם סיום בית הספר? קשה לי בלמודים ובבית הספר, אז איך אצליח בחיים? כשאהיה גדול….מה אעשה? שאלות שמעסיקות הורים, מורים ואת התלמיד הבוגר עצמו. 

השתלבות במעגל העבודה הינו צומת חשוב בחיי מבוגר צעיר בכלל, כל שכן מי שמתמודד עם לקויות למידה מורכבות, הפרעת קשב ונחשב כצעיר בסיכון. ככל שמתבגרים אני נדרשים למלא מספר תפקידי חיים בו-זמנית. בשנים האחרונות הוכר בצורך של הכנת הצעיר לשאלות אלו והכנסת תוכניות הכנה לחיים עצמאיים והכרות עם מסלולי קריירה כחלק מתוכנית הלמודים. 

רציונל

 התוכנית "הזדמנות- חינוך לקריירה" נבנתה על ידי  צוות מומחים של אשנב בהתייעצות עם מומחי תוכן באקדמיה, העוסקים מזה עשור בליווי אנשים עם קשיי תפקוד בעולם העבודה. מטרת התוכנית לסייע לתלמידים לייצר תמונת עתיד של עצמם כאנשים, שמסוגלים לקחת אחריות על בחירות תעסוקתיות ולימודיות ולפעול באופן יזום ומנוהל כדי לגרום להן להתממש. התוכנית מתמקדת בארבעה רבדים: עבודה/ לימודים, משפחה, קהילה ופנאי תוך התייחסות לממדים של ידע על עצמי, ידע על עולם העבודה וכיצד להתנהל במעברים בין המחויבויות השונות. הלמידה במסגרת התוכנית הינה חווייתית ומבוססת התנסויות. 

מבנה התוכנית

מפגשים חד שבועיים של שעתיים למשך סמסטר אחד. ניתן באופן כיתתי ובאופן שכבתי. בכל מפגש יפגשו התלמידים היבט אחר של קריירה, החל מהכרות עם תחומי עניין אישיים ונטיות מקצועיות ועד הכרות עם דרישות עולם העבודה והלימודים. באמצעות ניתוח פעילויות והתנסויות התלמידים יכירו מסלולי קריירה שונים, ילמדו לשיים משאבים וחסמים בסביבה, ויקבלו כלים ואסטרטגיות התמודדות עצמיות לניטור וויסות עצמי. אלו יתורגלו במשימות תפקודיות, שיאפשרו הנעה עצמית והפחתת הסטיגמה בהקשר למסוגלות שלהם.

צוות המומחים של התוכנית יעבוד בשיתוף פעולה עם צוותי הוראה וייעוץ להתאמת התוכנית לצרכים הייחודיים של בית הספר והקהילה בה הוא פועל. המפגשים יועברו בשיתוף בין מנחה מומחה תוכן מתחום ייעוץ לקריירה לבין איש חינוך מצוות בית הספר.

התוכנית מתאימה לכלל התלמידים בכיתות הבוגרות, אך משמעותית והכרחית עבור תלמידים שהוגדרו בסיכון ותלמידים עם לקויות וקשיי תפקוד, שיש אי בהירות לגבי מסלול ההמשך בסיום התיכון.

תוצרי למידה

1. היכרות עם מאפיינים אישיים; נטיות, עוצמות ואתגרים וביטויים כאדם בוגר ​

2. היכרות עם אתגרי עולם העבודה ותהליכי פיתוח קריירה​

3. פיתוח אישיות עובדת – זיהוי ופיתוח זהות מקצועית, ערכים, נורמות וכישורים ​

4. פיתוח מיומנות לניהול עצמי כולל ויסות עצמי, הנעה עצמית וחוסן בפני אוי ודאות, לחצים ומשברים​

הובלה וניהול התוכנית

הובלה וניהול מקצועי של מערך התוכניות שאושרו בסל המענים מתבצע על ידי ד"ר אילת גופר.
לאילת וותק של שנים רבות במתן טיפול, ייעוץ והתאמות במסגרות חינוך שונות, מתי"א, מרכז פיסג"ה והדרכה מחוזית במחוז צפון. בתפקידה האחרון אילת ניהלה את מרכז הנגישות במכללת אורנים והובילה את פורום רכזי נגישות במוסדות אקדמיים תחת מכון מופ"ת.

פרטים ליצירת קשר

ד"ר אילת גופר
כתובת מייל: ayelet@eshnav-ltd.co.il

נייד: 050-4551616

תלמידה עם מחברת וילקוט

תוכניות נוספות

ניתן להשלים את התוכנית עם תוכניות נוספות:

תלמידה עם מחברת וילקוט