מהי קריירה נגישה? או: תעסוקה נתמכת בשילוב עם לימודים במסגרת סל שיקום של משרד הבריאות

רבים מאיתנו שואלים את עצמנו מהו המפתח להשתלבות מיטבית בעולם העבודה בימינו, ואיך ניתן לבצע שינוי בתחום זה בחיינו. החזון השיקומי של אשנב בנוגע לשירותי תעסוקה נתמכת והשכלה נתמכת, מבוסס על ראיות המצביעות על כך ששילוב השירותים בו זמנית, מביא לתוצאות טובות יותר בתהליך השיקומי של האדם (Bond, 2004; Bond, Drake & Becker, 2008).

שירותי תעסוקה נתמכת אכן הוכיחו תוצאות טובות יותר בכל הנוגע למציאת עבודה בהשוואה לאלו שבחרו לא להיעזר בשירות. שירותי תעסוקה נתמכת מאפשרים לאדם להכיר את עצמו כאדם עובד, לתרגל מיומנויות של ניהול עצמי (לוחות זמנים, עמידה בלחץ, מיומנויות חברתיות), ויחד עם זאת, נמצא שהם יעילים בעיקר ל"משרות פתיחה" ובמקרים רבים אינם מקדמים את האדם למשרה הדורשת מיומנויות מקצועיות. מצב זה מוביל לעיתים לחוויה של עבודה לא משמעותית ולא מספיק מתגמלת; במקרים בהם העבודה מבוססת פרויקטים או מיקור חוץ עולים הסיכויים לקטיעת הרצף התעסוקתי.

שירותי השכלה נתמכת כוללים ייעוץ ותמיכה בנושאי לימודים, רכישת אסטרטגיות למידה יעילות (כמו למשל הגברת הריכוז) ושימוש בהתאמות ותמיכות (הארכות זמן, הקראה, ביצוע מבחן בסביבה נטולת הסחות). ישנן ראיות המצביעות על כך ששירותי השכלה נתמכת מגדילים את ההישגים הלימודיים (סיום תואר) בקרב מתמודדים, אבל נמצא שבוגרי שירותי השכלה נתמכת לא השתלבו בעבודה שהולמת את השכלתם ומקצועם בהתאמה. נדרש אם כך לאפשר את השילוב של שירותי תעסוקה והשכלה נתמכת בו זמנית בתקופת הלמודים (Mowbray et al, 2005) .(Unger, Pardee & Shafer, 2000)
פעמים רבות ישנה עדיפות לכך שהשירותים יינתנו תחת קורת גג אחת, על ידי איש מקצוע אחד התומך בקריירה נגישה. איש המקצוע מחבר בין שני התחומים הקשורים אחד לשני באופן טבעי, וזאת על מנת לאפשר למקבל השירותים לתכלל באופן מיטבי את הידע והניסיון שצובר על עצמו במסגרת הלימודית והתעסוקתית. כך ניתן להקל עליו בתיאום הנדרש בין שני נותני השירותים ולקדם שימוש באסטרטגיות למידה וניהול עצמי שפותחו אצלו כסטודנט, גם כאדם עובד. כך יוכל ליצור לעצמו תכנית אישית לפיתוח הקריירה שלו, המכילה את שני המרכיבים המהותיים בתכנית זו.

במחקר שנעשה על חשיבותה של תעסוקה משמעותית בקרב מתמודדים, נמצא כי שילוב של השכלה נתמכת ותעסוקה נתמכת הביאו לשיעורים גבוהים יותר של תעסוקה ושל השלמת לימודים ביחס לשירותים שניתנים בנפרד (Baksheev, Allott, Jackson, McGorry, and Killackey). שילוב של שני השירותים לכדי שירות של קריירה נגישה (תעסוקה נתמכת והשכלה נתמכת יחדיו), ישפרו את יכולתו של האדם למצוא עבודה מקצועית ההולמת את רצונו וכישוריו, ובכך לשפר בריאות נפשית, איכות חיים כללית ותפקוד עצמאי.

(Brice, 2011)

 

לקריאה נוספת:

http://psycnet.apa.org/journals/prj/35/6/417/
http://www.psychosocial.com/IJPR_18/Integrating_Supportive_Ed_Pallaveshi.html